Gezegen ve insan sağlığı için bir dönüşüm zamanıDünyanın her yerinden yetkililer; BM Sürdürülebilir Kalkınma Hedeflerine ulaşmanın anahtarının tarım ve gıda sisteminde acil bir dönüşüm olduğunun altını çiziyor. Bitkisel gıdalara ilginin arttığı bu dönemde tüketicilerin yüzde 58’inin bitkisel gıdaları haftada en az iki kez tükettiğini belirten BITKİDEN Başkanı Ebru Akdağ, şunları söyledi: “Bugün büyük bir dönüşümün eşiğindeyiz ve gıda, zamana ayak uydurun. bu dönüşümün merkezi. Çünkü tükettiğimiz gıdanın, onu nasıl ürettiğimizin ve ne kadarını israf ettiğimizin insan sağlığı ve çevremizin geleceği üzerinde hayati etkileri var” diyor. Avrupa Bitki Bazlı Gıda Birliği (EAPF) genel sekreteri Siska Pottie şunları söyledi: “EAPF olarak sektöre yönelik politika ve desteği teşvik ederek eşit şartlar sağlamak için çok çalışıyoruz.”Tüm dünya iklim krizinin ve gıda krizinin yıkıcı etkileriyle karşı karşıya. “Gezegeni ve insan sağlığını korurken, gelecekteki 10 milyarlık nüfusu besleyebilecek miyiz?” cevaplanması gereken en önemli soru gibi görünüyor. Bu temel soruya yanıt arayan bilimsel bir kuruluş olan EAT Lancet’e göre gıda, insan sağlığını ve Dünya üzerindeki çevresel sürdürülebilirliği optimize etmek için en güçlü kaldıraçtır. Bitki bazlı gıdalar burada önemli bir rol oynamaktadır. Tüm bu gelişmeler ışığında Bitkisel Gıdalar Derneği (BİTKİDEN), bitkisel bazlı gıdaları dönüşümün merkezine yerleştirerek tarım ve gıda sisteminin dönüşümüne ışık tutmaya karar verdi. “Gelecek PLANT’tan gelecek” sloganıyla farkındalık yaratan PLANT, temel bir dönüm noktasında olduğumuza dikkat çekiyor. Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 7 ülkede tüketicilerin bitki bazlı gıdalara yönelik algıları üzerine araştırma yapan Uluslararası Bitki Bazlı Gıdalar Çalışma Grubu (IPBFWG), bitki bazlı gıda tüketim alışkanlıklarının giderek geliştiğini destekleyen veriler ortaya koyuyor. Tüketicilerin yarısından fazlası bitki bazlı ürün tüketimini artırdıEkim 2023’te Türkiye, İngiltere, Hindistan, Fransa, İtalya, Şili ve Güney Afrika gibi coğrafyalarda 3.500’ün üzerinde katılımcıyla gerçekleştirilen araştırma, dünya genelinde bitki bazlı gıdalara ilginin arttığını gösterdi. Araştırmaya göre tüketicilerin %80’inden fazlası bitkisel bazlı gıda tüketimini sürdürüyor ve artırıyor. Bitkisel Bazlı Gıdalar Derneği (BİTKİDEN)Yönetim Kurulu Başkanı Ebru Akdağ, Ankete katılanların yarısından fazlasının bitki bazlı gıda tüketimini bir önceki yıla göre artırdığına dikkat çekti. Siska Pottie, Avrupa Bitki Bazlı Gıdalar Birliği (EAPF) Genel Sekreteri Avrupa bitki bazlı gıda pazarında tüm bitki bazlı gıda kategorilerinin büyüdüğünü söyledi. “Motivasyon kaynağı olarak dengeye odaklanıyoruz”“Gelecek FABRİKA’dan gelecek “Sağlıklı, huzurlu ve sürdürülebilir bir yaşama götürür mottosuyla çıktığımız yolda, odaklandığımız dengeyi motivasyon kaynağı olarak kullanıyoruz” dedi. Ebru Akdağşu ifadeleri kullandı: “Amacımız sadece beslenme arasında değil, aynı zamanda ekoloji, ruh sağlığı ve yaşam tarzı arasında da bir denge sağlamak. Bu noktada esnek beslenmenin modern insan yaşamında sağlıklı ve çevre dostu yaşam tarzını destekleyen en etkili beslenme yaklaşımı olduğunu biliyor ve bunun daha da yaygınlaşması için elimizden geleni yapıyoruz. Bitki bazlı gıdalara odaklı işleme, Hayat pek çok alanda sağlığın ötesine geçiyor; doğaya, hayvan yaşamına, insanların ve gezegenin sağlığına kadar. denge yeniden inşa edecek, sürdürülebilir “hayatın belirleyicilerinden biri.”“Bitki temelli gıda dönüşümü, kadim bilgilerle bilimin harmanlanmasıyla gerçekleşmeli.”Bitkisel gıdalara olan ilginin geçici bir heves değil, özümüze dönüş olduğunu vurgulayan Dr. Ebru Akdağ, “Bugün dünyada 2 milyar insan obeziteyle mücadele ederken, 1 milyara yakın insan da açlıkla karşı karşıya. Her geçen gün artan bu dengesizliği dengeye getirmek için bugün harekete geçmeliyiz. Bunu yapmanın yolu ise bitkisel bazlı gıdalara odaklanarak yeme alışkanlıklarını dönüştürmek, gıda üretimini geliştirmek ve gıda israfını azaltmaktır. “Bu yolculukta, verimli topraklarımızı ve kadim bilgimizi bilim ve yenilikle birleştirerek, dengeli yaşam için sürdürülebilir tarım ve gıda sistemlerinin dönüşümüne öncülük etmeyi amaçlamalıyız” dedi.Rüzgara yön verenler arasında Türkiye de olmalı11.700 bitki türüne sahip olan Türkiye’nin, bitki bazlı gıda alternatiflerinde inovasyon ve ihracat açısından büyük bir potansiyele sahip olduğunu ifade eden Prof. Akdağ, “Ülkemiz, sahip olduğu endemik bitki çeşitleriyle bu küresel gelişmelerde devrim niteliğinde bir rol oynayabilir. BİTKİDEN olarak bu yolculukta değişim rüzgarından faydalananlar arasında değil, bu rüzgara yön verenler arasında olmak için her zaman çalışmaya devam edeceğiz.“dedi. “Tüketiciler bitki bazlı gıdaların isimlendirilmesinde hayvan tanımlayıcıların kullanılmasını istiyor.”IPFWG tarafından gerçekleştirilen tüketici algı araştırmasına göre, Türk tüketicilerin bitki bazlı gıdaları tercih etmesinin temel motivasyonu, bunların hayvansal alternatiflerden daha sağlıklı olduğunu düşünmeleri. İkincisi, bitki bazlı gıdaların çevre için hayvan alternatiflerinden daha iyi olduğuna inanıyorlar. Bitki bazlı gıda alternatiflerinin raflarda ayrı ayrı yer alması gerektiğini belirten Akdağ, “Araştırmada, tüm ülkelerdeki tüketicilerin çoğunluğu, ne olduğunu anlamak için ürün isimlendirmesinde “bitki bazlı” ibaresinin kullanılmasını ve etikette hayvan tanımıyla birlikte yer almasını istiyor. Bu bulgular, alışveriş yapanların hayvan temelli tanımlayıcılar nedeniyle kafalarının karışmadığını ve beslenme farklılıklarını anladıklarını gösteriyor; Bu, mevcut etiketleme kısıtlamalarının daha fazla kafa karışıklığı yaratabileceğini gösteriyor“dedi.“Bitki bazlı gıdalara artan ilgi gelecek için umut vaat ediyor” Bitki bazlı gıda işlemeyle ilgili uluslararası gelişmelere dikkat çekmek EAPF genel sekreteri Siska Pottie “Avrupa’da bitki bazlı gıda pazarının toplam satış değeri 2022’de 5,7 milyar avroya çıkacak. Satış değeri açısından ise 2020-2022 arasında büyüme %22, 2021-2022 arasında ise %6 oldu. Bu rakamlar, Ukrayna’da devam eden savaş, küresel ticari gerilimler ve enflasyon gibi ekonomik zorluklara rağmen geleceğe dair büyük umutlar veriyor. Bitki bazlı gıda perakende pazarı 2022’de 2021’e kıyasla yavaşlayan bir büyüme kaydetti. Ancak satışların hem değeri hem de hacmi artmaya devam etti. “Bu, geleneksel ürünlerle rekabet eden yeni nesil bitki bazlı et, deniz ürünleri, yumurta ve süt ürünlerine yönelik güçlü tüketici talebini ve artan ilgiyi gösteriyor.” dedi. Bitki bazlı içecek satışları 2022’de 2 milyar avroyu aşacak Bitkisel süt alternatiflerinin bu alanda öncü olduğunu ve toplam bitki bazlı gıda satışlarının %38’ini oluşturduğunu vurgulayan Dr. Siska Pottie, “Bitki bazlı süt alternatifleri tüm bitki bazlı kategoriler arasında en popüler üründür. 2022 yılında bitkisel süt satışları 2,2 milyar avroyu aşarak sürekli bir büyüme gösterdi. Bitki bazlı et alternatiflerinin satışları da 2022’de 2,0 milyar Euro’ya ulaştı ve 2020 ile 2022 arasında %19 arttı. Bitki bazlı tüm ürün kategorileri 2022’de büyüme gösterdi. En hızlı büyüyen kategoriler bitki bazlı deniz ürünleri, yemekler, tatlılar, sürülebilir ürünler ve ekmeğe sürülen ürünler oldu. peynir alternatifleri. Hepsinin satış değeri 2022’de çift haneli büyüme gösterdi. En hızlı büyüyen kategori olan bitki bazlı deniz ürünleri, 2022’de 43 milyon Euro’luk satışla hâlâ küçük bir kategori, ancak 2020’den bu yana %326’nın üzerinde büyüme gösterdi”. dedi.
Kaynak: (BYZHA) Beyaz Haber Ajansı
—–Sponsorlu Bağlantılar—–
—–Sponsorlu Bağlantılar—–
—–Sponsorlu Bağlantılar—–