Perşembe, Aralık 26

UKOME gündeme getiriyor… Uygulama tabanlı ulaşım yasallaşıyor mu? İşte tüm cevaplar…

Taksicilerin İstanbul’da ortak ulaşıma karşı mücadelesi mahkemede devam ederken, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi, “Uygulama Tabanlı Ulaşım Sistemi”nin oluşturulması için telif hakkı verecek. Birleşik Taksiciler Derneği Başkanı Hüseyin Duman, belediyenin düzenlemesinin tek taraflı olarak kabul edilmeyeceğini belirtirken, Martı TAG’ın sahibi Oğuz Alper Öktem, UKOME’nin bu tür düzenleme yapma yetkisine sahip olduğunu açıkladı.

Burak Taşçı / Hurriyet.com.tr

Türkiye’de ulaşım ağlarında her geçen gün yenilikler ortaya çıkmaya başladı. Geleneksel otobüs, minibüs, metro, tramvay, tren, deniz ve hava araçlarının yanı sıra ulaşım hizmetlerine erişim de akıllı telefonlardaki uygulamalar aracılığıyla çok kolay sağlanıyor.

İnternetin yaygınlaşması, uygulamaların artması ve bu yöndeki olumlu talep de ulaşımı kolaylaştıran faktörler arasında yer alıyor. İstanbul’da akıllı telefon uygulamalarıyla ulaşılabilen 20 bine yakın ticari taksi bulunuyor. Nüfus ve taksi ücretleri dikkate alındığında herhangi bir anda dolaşımda 20 bin civarında bir talep olsa bile bunu karşılayabilecek bir arz bulunmuyor.

Aynı zamanda 20 bin ticari taksi de tam kapasiteyle çalışmıyor. Bazıları arızalı, bazıları ise galeri sahiplerinin elinde satılmayı veya kiralanmayı bekliyor.

YENİ ALTERNATİFLER ORTAYA ÇIKTI

Korsan taksi adı verilen özel araçların Türkiye genelinde kaçak yolcu taşıdığı uzun yıllardan beri biliniyor. Evlere broşür dağıtan korsan taksiler, son dönemde WhatsApp üzerinden de hizmet vermeye başladı.

ŞİRKETLER HUKUKİ DAYANAK İÇİN ÇALIŞIYOR

Şirketler ulaşım hizmetlerindeki boşluğu doldurmak için de adımlar attı. Bazıları elektrikli scooterlarla, bazıları saatlik kiralık araçlarla, bazıları af taşımacılığıyla, bazıları ise araç paylaşımı seçenekleriyle yolcu taşımacılığı sağlıyor.

Korsan taksi dışındaki uygulamalarla yolcu taşımacılığı yapan kurumsal markalar, bu işin yasal bir dayanağının olması gerektiğini, düzenlemelerin hayata geçmesi için çalışırken İstanbul’da taksi sayısının yetersiz olduğunu ve hizmet kalitesinin yetersiz olduğunu savunuyor.

Yolcu taşımacılığının her alanında taksiciler ile taksi sahipleri çatışırken, adliye cepheleri de güç gösterisine dönüşen toplanma alanlarına dönüştü.

Taksi şoförlerini iş başvurusu sahipleriyle karşı karşıya getiren mahkemelerin yanı sıra, uygulamaya dayalı ulaşım sistemi oluşturulması önerisi de İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Koordinasyon Merkezi’nin gündemine geldi. UKOME toplantısı yarın yapılacak.

Bu öneriyle uygulamaya dayalı taşımacılık sağlayan kurumsal firmaların faaliyetlerinin yasal çerçeveye oturtulması öngörülüyor.

“UKOME’NUN YETKİSİ VAR”

Martı TAG’ın kurucusu Oğuz Alper Öktem, taksicilerin söylediğinin aksine UKOME’nin yetkisi olduğunu ve ulaşıma izin verebileceğini söyledi.

“KANUNUN DEĞİŞTİRİLMESİNE GEREK YOK”

Martı TAG kurucusu Öktem, şunları söyledi: “Lüks araç taşımacılığına ilişkin yönetmelik zaten İBB ve UKOME tarafından yayınlanmış durumda. Bu yönetmelik paylaşımlı yolculuklara da uygulanabilir, çünkü bunlar çok benzer. Karayolları Kanununda yapılacak herhangi bir değişiklik “Lüks Ulaşım Yönetmeliği nasıl çalışıyorsa, Paylaşımlı Araçlar Yönetmeliği de aynı şekilde işleyecek. Karayolları Kanunu paylaşımlı ulaşımı engellememektedir. Avukatlarımız bunu defalarca araştırdı ve doğruladı.”

“UKOME DÜZENLEMESİNDEN SONRA POLİS YAPTIRIM YAPAMAZ”

Şu anda trafik polisleri, korsan taksi faaliyeti olarak nitelendirdiği uygulamalar üzerinden ulaşım sağlayanlara ceza kesiyor. Konuyla ilgili Öktem, şunları söyledi: “Karayolları Kanunu bu konuda herhangi bir engel oluşturmuyor. Dolayısıyla UKOME bu yönetmeliği yayınladıktan sonra polisin en üst düzeyden her türlü kanunu ve devlet düzenlemesini uygulaması gerekiyor. Kanundan en alt seviyeye kadar düzenleme bu nedenle polis ceza veremez” dedi.

“TAKSİ PLAKASINDA HİÇBİR DEĞER KAYBI OLMAYACAK”

2 yıldır 6 milyon lirada sabit kalan taksi plaka fiyatlarına ilişkin Öktem, şunları söyledi: “Taksi plaka fiyatlarına bir şey olmayacak. New York’ta bile araç paylaşımı hizmeti var. 200 bin araç paylaşımı var. Araçlar ve yaklaşık 20 bin taksi, yolculuk paylaşımından daha fazlasıdır.” Plaka fiyatları en fazla kısa süreliğine düşecek. Ancak Londra, New York, Berlin, Madrid ve Paris gibi şehirlerde taksiler geçmişte olduğu gibi hizmet vermeye devam edecek. yolcu alma hakkına sahip olan tek kişiler onlar: “Çok popülerler ve giderek daha fazla yolcu alıyorlar, dolayısıyla plakalarının değeri değişmeyecek” dedi.

“MARTI TAG Şoförleri ŞİRKET KURARAK VERGİ MÜKELLEFİ OLACAK”

Öktem, şöyle konuştu: “Taksi şoförlerinin sürücü kartı almasında şu anda hatalı bir sistem var. Hastaneye bile gitmeden, para ödeyip refakatçilerden geçerek sağlık raporu ve psikoteknik sertifika alabiliyorlar. Kanunen böyle bir durum var. Taksi şoförlerinin uyması gereken bazı kurallar ve belgeler var ancak bunlar aslında uygulanmıyor. Paylaşımlı seyahat kesinlikle böyle olmayacak. Çok zorlu şartlarda kontrol edilecek ve bu çok daha kolay hale gelecek. Teknoloji sayesinde örneğin her yolculuktan önce bir selfie istiyoruz ve bu selfieyi ehliyet fotoğrafıyla eşleştiriyoruz. Arabanın kaydı ve fotoğrafları var, an be an izleniyor. Ayrıca suçluyu da her zaman kontrol ediyoruz. Öte yandan, paylaşımlı ulaşım sistemine dahil olan her sürücü şahsi şirket kuracak ve vergi ödeyecek, “vergi mükellefi olacak” dedi.

“1 MİLYAR DOLAR VERGİ GELİRLERİ SAĞLANACAK”

Araç paylaşımlı araçların sadece kredi kartıyla ödeme kabul edeceğini belirten Öktem, vergilendirmenin şeffaf bir sistem üzerinden yapılacağını söyledi.

Öktem sözlerine şöyle devam etti;

“Ödemeler kredi kartıyla yapılacağı için vergi tahsilatı otomatikleşecek ve vergi kaçakçılığı ihtimali tamamen ortadan kalkacak. Bu sistemin sadece İstanbul’da devlet bütçesine yıllık 1 milyar dolar katkı sağlayacağını hesaplıyoruz. Yasal dayanağı olan bir Paylaşımlı Yolculuk uygulaması sayesinde devletimizi kurtaracağımızı her zaman söylüyoruz.

“TAKSİ ŞOFÖRLERİ BELİRLEMEK İÇİN DAVA AÇIYOR, BİZ KAZANIYORUZ”

Taksiciler bizi korkutmak için onlarca şikayette bulunuyor. Birçoğunu kazanıyoruz; Mesela geçen ay Antalya, Bursa ve İstanbul idare mahkemelerinde önemli davaları kazandık. Sürekli dava açıyorlar, bazılarını kaybediyoruz, bazılarını kazanıyoruz. Bu bir korkutma taktiğidir. Kazansak da kaybetsek de yolumuza devam ediyoruz ve hukuki itirazlarda bulunuyoruz. Bu çalışmanın artık önlenmesi mümkün değildir. Konu UKOME gündemine girdi. Taksiciler kendi istekleri ve çıkarları doğrultusunda planlar yapabilirler ama bu 170 bin TAG taksici için mücadelemizi ve ilerlememizi durduramaz.

TAKSİ REHBERLERİ ORTAK ULAŞIM OLMAYACAK ŞEKİLDE TAAHHÜT EDİLİR

Taksiciler ise UKOME’nin tek başına alacağı kararın yeterli olmayacağını, Karayolları Kanunu’nda değişiklik yapılması gerektiğini savunuyor. Birleşik Taksiciler Derneği Başkanı Hüseyin Duman, “Yasalara bakmamız lazım. 2918 sayılı Karayolları Kanunu’nun altıncı maddesini iptal ederlerse bu paylaşımlı ulaşım çalışmaları yapılabilir. Bunu bir önlemle engelleyemezler. Genelge varken bu bir yasadır.”

“MAHKEME CUMA GÜNÜ”

Duman, “Cuma günü mahkeme tarihi var, elimizde raporlarla ilgili bilgi var, mahkeme kararıyla toplu ulaşım durdurulacak. Bunların hepsi hukuksuz ve hukuka aykırı.”

“Kargo taşıdığımızı söylediler ama olmadı. Bu sefer de ortak seyahat talimatı istediklerini söylediler. Reklam Ajansı’na başvurumu yaptım. Mahkeme kararından sonra Reklam Bürosu’na şikayetimi yenileyeceğim. Reklam Ajansına suç duyurusunda bulunacağım. İlaç reklamı olmasa bile, “Bunu yaparsanız insanları suça teşvik eden reklamlar var” diye şikayetimi yenileyeceğim. iş için arabanı hareketsiz hale getirecekler ve sana 32 bin lira ceza mı kesecekler?” Bu işten ceza alan varsa benimle iletişime geçer, hem reklamlarda hem de uygulamanın paylaştığı ulaşımda aracı firmalara verilen cezaları geri alacağım .

“Taksiyle oynuyorlar”

Duman, şöyle konuştu: “Bu adam futbolcu, avukat, plakayı almasına neden izin veriyorsunuz? Taksilere bahis oynuyorlar. Bunun sorumlusu belediye. Plakanın kime satılacağını onlar belirliyor, onlar belirliyor. kuralları koy. “

“KİMSENİN PLAKASININ KORUYUCUSU DEĞİLİM”

Paylaşımlı ulaşımın hukuki dayanağını değerlendiren Duman, şunları söyledi: “Ortak yolculuk olursa kimsenin plakasının bekçisi değilim, arabayı kendim alırım. Vergi yok, yol sigortası ucuz, yok. yaptırımlar.”

“TAKSİMETRE OLMADAN ULAŞIM YAPILAMAZ”

Duman, şöyle konuştu: “Taksilerde çalışmak için toplu taşıma kullanım kartı alıyorum. Bu paylaşımlı yolculukların şu anda böyle bir şartı yok. Haksız rekabet dedikleri şey burada başlıyor. 2918 sayılı Karayolları Kanunu’nun 31. maddesinin B bendi yolcu taşımacılığı diyor. Türkiye’de taksimetre olmadan yapılamaz, nasıl olacak?” dedi.


etiketler

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

romabet güncel giriş betgar güncel giriş
ekrem abi sitesi